Hur man använder en multimeter

I den här artikeln berättar jag vad du kan ha för användning av en multimeter. Det finns faktiskt fler användningar än du kan tro och här skriver jag bara om några få.

Mät volt

Vrid väljarratten till antingen AC eller DC volt, beroende på vad du testar. Placera den svarta sonden på den negativa terminalen på den komponent du testar och den röda sonden på den positiva terminalen.

Som ett exempel, låt oss anta att du testar ett standarduttag med tre ben i ett amerikanskt hem. Vrid väljarratten till AC volt och se till att sonderna är anslutna till lämplig port. Placera den svarta sonden i öppningen uppe till vänster på utloppet (neutral) och den röda sonden i den övre högra öppningen (het). Om mätningen inte läser runt 120 volt är det sannolikt ett ledningsproblem att skylla på. En annan indikation på ett ledningsproblem är om du placerar den svarta sonden i den u-formade öppningen på botten av uttaget (jord), den röda spetsen i den neutrala öppningen och måttet är större än 0.

Du kan också testa uttagets jord genom att sätta in den svarta spetsen i den nedre öppningen och den röda sonden i den varma öppningen. Mätningen bör vara ungefär 120 volt, annars har uttaget dålig jord.

Kontrollera kontinuitet

Om din multimeter har en dedikerad kontinuitetsinställning, vrid väljarratten till kontinuitet. Kontrollera att mätaren och sonderna fungerar genom att röra vid probernas spetsar. Mätaren bör pipa om den fungerar som den ska.

En vanlig användning av kontinuitetstester är att kontrollera funktionen hos en nätsladd. Börja med att röra en av multimetersonderna mot en av stiften på nätsladdens hansida. Sätt in den andra sonden i motsvarande spår på sladdens honända. Multimetern avger ett pip om det finns kontinuitet. Upprepa denna process på den återstående han- och honspåret. Om det inte hördes ett pip på någon sida måste nätsladden bytas ut.

Rör sedan en av sonderna mot en av stiften på hanänden av sladden och den andra sonden mot den andra hanstiften i samma ände. Om mätaren piper indikerar det en kortslutning och sladden måste bytas ut.

Om din mätare inte har en kontinuitetsinställning kan du testa motståndet istället. Vrid väljarratten till Ω-inställningen och använd samma procedur som beskrivs ovan. Den enda skillnaden är att du letar efter ett värde mellan 0 och 1 på displayen istället för att lyssna efter ett hörbart pip. Om avläsningen är 1 eller OL (öppen slinga) saknar kretsen kontinuitet och sladden bör bytas ut.

Din motståndsavläsning bör vara mycket nära 0 om du mäter från hanänden till honänden för var och en av linjerna (het, neutral och mark).

Mät motstånd

Bortsett från att testa kontinuitet, används ofta mätning av resistans när man kontrollerar en elektrisk komponents motstånd (som i en högtalare).

Om du kontrollerar ett motstånd, bestäm motståndets resistansvärde. Detta kan antingen finnas markerat på själva motståndet eller i användarmanualen för den komponent som testas. Vrid väljarratten till Ω-inställningen och placera var och en av multimeterns prober till en av motståndets ledningar. Om motståndet fungerar korrekt, bör motståndsvärdet på mätarens display vara detsamma som motståndets klassificering. Om inte är motståndet defekt och måste bytas ut.

Mät ampere

En av de vanligaste anledningarna till att mäta ampere är för att diagnostisera elektriska problem i fordon. Till exempel ett parasitdrag på batteriet.

Vad är en parasitisk dragning?

Kallas även ”dragning”, en parasitisk dragning är en term som används för att beskriva en elektrisk komponent som förbrukar elektricitet även när fordonet är avstängt. Detta kan leda till låg batterispänning, vilket orsakar ett ihållande urladdat batteri och problem med fordonets start.

För att diagnostisera detta, koppla bort batterikabeln från batteriets minuspol (märkt ”-”, och vanligtvis svart till färgen). Anslut den röda sonden till 10A-porten på din multimeter och vrid väljarratten till förstärkarinställningen. Anslut en av multimeterns sonder till batteripolen och den andra sonden till batterikabeln. Mätningen bör vara mellan 50 och 60 mA. Allt högre indikerar ett parasitdrag.

Om ett parasitdrag upptäcks, ta bort och testa fordonets säkringar en efter en tills du uppnår önskad avläsning på multimetern. Kretsen som drivs av säkringen som drogs är källan till problemet.